zaterdag 12 juli 2014

DIY Zitzak // DIY Bean Bag

DIY_zitzak10a

A long time ago, when I still made homework every day and the summer holliday was only two months long, I got this bean bag from a friend of mine. It best days were already long gone, but I didn't mind because I was planning on sewing it a new cover. Now, probably 9 years later, the bean bag was still untouched until my mother stated I should choose between throwing it out or taking it with me. So, that't why this thing landed in my studio: 

Heel, heel, heel lang geleden, toen ik nog huiswerk maakte en de zomervakantie maar twee maanden telde, kreeg ik een zitzak van een vriendin. Een beetje een afgeleefde zitzak wel, maar ik dacht "ha, ik maak wel eens een nieuwe cover". Fast forward erm... 9 jaar ofzo, de zitzak heeft nog steeds geen nieuwe hoes, de mama is dat ding al beu gekeken sinds dag één en ik krijg de keuze: meepakken of wegsmijten. En zo kwam het dat dit ding gisteren in mijn bureau belande:

DIY_zitzak01

Yes, that really is duct tape on the side. My pet rats didn't combine well with bean bags... It didn't take me a long time to decide something should be done about the bag, but I wasn't motivated enough to make the same model beanbag in a new fabric, since it was too much of a hassle with all the different pattern pieces. I decided to make a very simple, Fatboy-like bean bag, because whilst you can use it as a normal bean bag, you can also use it as a huge pillow to lie on in the garden. I made an inner an an outer bag. The first is made of an Ikea fabric I already had, cutting it into two 100cm x 150cm rectangles. After sewing those together and placing the old zipper from the original bean bag in this giant pillow case, I filled it with the bean bag filling. This is the part where a bowl, a vacuum cleaner and a box come in very handy. 

Jup, dat is duct tape daar op de zijkant. Ratjes en zitzakken, niet per se een goede combinatie... Het duurde dan ook niet lang om tot de conclusie te komen dat er echt wel iets met die zak moest gedaan worden. Hetzelfde model zitzak maken zag ik niet zitten, te veel stukjes om bij elkaar te puzzelen, dus werd er naar een simpele oplossing gezocht. Een Fatboy-achtige zitzak leek mij wel iets. Nog steeds de voordelen van een zitzak, maar ook bruikbaar als idioot groot kussen om in de tuin te gaan liggen. Ik knipte een binnenzak van 100cm op 150cm uit een effen Ikea stofje dat ik nog had. Uit de oude zitzak haalde ik de ritsen en plaatste er één van in de nieuwe binnenzak. De binnenzak werd gevuld met de inhoud van de zitzak, waarbij schepkom, doos en stofzuiger belachelijk goed van pas kwamen.

DIY_zitzak02

Next, I made the outer bag from my only second-hand retro fabric find ever, using the same dimensions as the inner bag. I didn't have a zipper big enough to use for the bottom part, so I used snap fasteners instead. Because I liked the Fatboy look, I topstitched the entire bean bag 1,5cm from the edge.

Vervolgens offerde ik mijn enige kringloopwinkel vondst op gebied van coole retro stofjes op en knipte een buitenzak volgens dezelfde afmetingen. De onderzijde van de buitenzak zoomde ik om en (bij gebrek aan rits) plaatste ik (nuja, het Vriendje) knippers om de zak te sluiten. Om de Fatboy-look te vervolledigen topstitchte ik de zak nog eens, op 1,5cm van de rand.

DIY_zitzak03 DIY_zitzak04 DIY_zitzak07

We had like two minutes of sun this morning, so I snapped some quick pictures outside.

De binnenzak werd in de buitenzak geplaatst en tijdens de twee minuten zon die we deze morgen in Gent hadden werden er vlug wat foto's genomen.

DIY_zitzak09 DIY_zitzak12 DIY_zitzak13 DIY_zitzak15

I used Schrödinger as a reference for the size of the pillow, sadly he didn't look very enthusiastic. // Schrödinger werd ingezet om de afmetingen van het kussen nog eens in de verf te zetten. Al was het enthousiasme niet al te groot.

DIY_zitzak16

I, on the other hand, am very happy with my giant pillow/bean bag. I hoping for a couple of sunny days the next weeks, so I can lay around, enjoy the sun and read some books. ^-^

Mijn enthousiasme is alvast wel al heel groot en ik duim vurig voor nog een paar zonnige dagen de komende weken, zodat er kan gelegen, gezond en gelezen worden. ^-^

DIY_zitzak14
  • Fabric: the inner fabric is from Ikea (€5/m), the outher fabric is from a second hand store (€4) // Stof: Ikea voor de witte binnenstof (€5/m) en de Kringloopwinkel voor de buitenstof (€4)
  • Time: Everything together, maybe 1-2 hours // Tijd: Alles bij elkaar, misschien een uur of 2
  • Costs: €14 for the fabrics, all my other materials are either recycled from the original bean bag or were left overs from earlier projects // Prijs: €14 aan stof, rest is gerecycleerd van de oorspronkelijke zak of waren overschotjes van vorige projecten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.